Freedom of Expression Honduras Report 2009

1. Article 13 of the American Convention on Human Rights provides that “[e]veryone has the right to freedom of thought and expression. This right includes freedom to seek, receive, and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing, in print, in the form of art, or through any other medium of one's choice.” It adds that exercise of this right “shall not be subject to prior censorship but shall be subject to subsequent imposition of liability, which shall be expressly established by law to the extent necessary to ensure: a. respect for the rights or reputations of others; or b. the protection of national security, public order, or public health or morals.” It also states that “[t]he right of expression may not be restricted by indirect methods or means, such as the abuse of government or private controls over newsprint, radio broadcasting frequencies, or equipment used in the dissemination of information, or by any other means tending to impede the communication and circulation of ideas and opinions.” It adds that “[a]ny propaganda for war and any advocacy of national, racial, or religious hatred that constitute incitements to lawless violence or to any other similar action against any person or group of persons on any grounds including those of race, color, religion, language, or national origin shall be considered as offenses punishable by law.”

2. Principle 5 of the Inter-American Declaration of Principles on Freedom of Expression states that prior censorship, direct or indirect interference in or pressure exerted upon any expression, opinion or information transmitted through any means of oral, written, artistic, visual or electronic communication must be prohibited by law. Under this principle, “restrictions to the free circulation of ideas and opinions, as well as the arbitrary imposition of information and the imposition of obstacles to the free flow of information violate the right to freedom of expression.” Principle 13 of the Inter-American Declaration states that the media have the right to practice their craft independently. Direct or indirect pressures exerted upon journalists or other social communicators to stifle the dissemination of information are incompatible with freedom of expression.”

3. The Constitution of Honduras recognizes the right to freedom of expression in Article 72, which provides that “The expression of thought and opinion by any means of dissemination shall be free and uncensored. Those who abuse this right shall answer to the law, as shall those who, by direct or indirect means, restrict or impede communication and the free flow of ideas and opinions.” Article 73 of the Constitution provides that printing presses, radio and television stations and any other means of dissemination of thought and opinion and all their equipment “shall not be taken out of commission,  confiscated,  closed, or have their business interrupted for a crime or failure to report, notwithstanding any liabilities that may thereby have been incurred under the law. No business engaged in reporting news and opinions may be subsidized by a foreign government or foreign political party. The law shall prescribe the penalties for violation of this clause. The executive offices of print media, radio and television, and the intellectual, political and administrative management of them shall be performed by persons who are Hondurans by birth.” Article 74 of the Constitution provides that “the right to express thoughts and opinions shall not be restricted through indirect means such as abuse of official or private control of the material used to print newspapers and the frequencies, tools or apparatuses used in broadcasting.” Article 75 adds that “The law regulating expression of thought may provide for prior censorship for the purpose of protecting the ethical and cultural values of society, and the rights of persons, especially children, adolescents and youth. The law shall regulate commercial advertising of alcoholic beverages and tobacco consumption.”
4. For its part, the jurisprudence constante of the Inter-American Court has been to underscore the importance of freedom of expression: 

“Freedom of expression is a cornerstone upon which the very existence of a democratic society rests. It is indispensable for the formation of public opinion. It is also a condition sine qua non for the development of political parties, trade unions, scientific and cultural societies and, in general, those who wish to influence the public. It represents, in short, the means that enable the community, when exercising its options, to be sufficiently informed. Consequently, it can be said that a society that is not well informed is not a society that is truly free.”

5. The Commission has received information about situations that have occurred since the coup d’état that constitute serious violations of the right to freedom of expression. During the Commission’s on-site visit, it confirmed that on June 28 a number of media outlets –especially television and radio stations- were forced to suspend broadcasts when the military took over their facilities, when technical problems like blackouts occurred, and when relay stations and transmitters were seized, which meant that they were unable to report what was happening. The Commission also learned that various cable television channels were taken off the air. Broadcasting of television programs whose editorial leanings were critical of the coup d’état was suspended. Other methods of controlling information included calls made by various high-ranking officials, especially members of the forces of law and order, suggesting that it would be inadvisable to broadcast or print news or opinions against the de facto government. While broadcasting, reporters were assaulted and detained and their equipment destroyed.  Private citizens also launched violent attacks and made death threats against the media.
6. The IACHR has been able to confirm that after the coup d’état, the media became polarized. Because of problems in their institutional structure, the government-owned media are not independent of the Executive Branch and as a result are openly biased in favor of the de facto government. Reporters, journalists and the media that are perceived as being supportive of the de facto government have become targets of sharp attacks, presumably from those who oppose the coup d’état. Other media outlets that are perceived as encouraging the resistance movement have had their ability to report affected by agents of the State and by private citizens who are restricting their reporting. In this highly polarized atmosphere, few media outlets have made public commitments to civilian organizations to report the news from all sides, without letting editorial positions influence their reporting. However, reporting the news freely and without interference is no easy job, as the de facto government has powerful tools it can use to exert influence and intimidate. These may be employed openly or under cover, under the pretext of enforcement of pre-existing laws. On the other hand, threats and violent attacks by private citizens have also made the practice of journalism very difficult.
a.
Broadcasting shutdowns [and] interruptions

7. The Commission was told that a number of channels were taken off the air on the morning of June 28. Military troops took over the broadcasting antennas and cut electric power. Cable channels were ordered to block the signals from international channels and various radio stations were militarized. These were just some of the abuses committed against freedom of the press.

i.
Television channels

8. According to the information the Commission received, on June 28 military personnel occupied the broadcast antenna facilities of various radio and television channels in the Cerro de Canta Gallo district of Tegucigalpa and for a number of hours prevented the transmitters from going online. The transmission towers for Channel 5, Channel 3, Channel 57, Channel [9], Channel 33, Channel 36, Channel 30, Channel 54 and Channel 11 are all in that area. This measure, combined with the repeated power outages, made it difficult for these channels to transmit a signal.

9. For its part, Channel 8, which belongs to the State, stopped broadcasting its signal on June 28, according to what its former editor, Héctor Orlando Amador Zúñiga
 told the Commission.  Some days thereafter, it started broadcasting again, but the entire staff and all the programming –including the advertising—had been substantially overhauled, presumably to reflect the de facto government’s views.

10. Channel 36, whose editorial line was supportive of President Zelaya’s administration, was also occupied by members of the armed forces on June 28 and went off the air. According to reports, the soldiers also took over the channel’s antenna and broadcasting equipment, located on Cerro de Canta Gallo in Tegucigalpa. On July 4, the channel was back on the air, after the military authorities returned it to its owner, Esdras Amado López
. A communication sent by the de facto government in response to a July 3 request for information from the Commission, and received on July 10, stated the following about this case: “[T]he Office of the Special Prosecutor for Human Rights took various measures to get that channel back on the air, which finally happened on Saturday, July 4. That day, Channel 36 resumed normal broadcasting.”

11. According to the information compiled by the Commission, Maya Channel 66 was also ordered to stop broadcasting, although its signal was restored on June 29. Eduardo Maldonado, who hosts the program “Hable como Habla” on Channel 66, told the Commission that on June 28 the Head of the Joint Chiefs, General Romeo Vásquez Velásquez, had called him by phone and told him that he should stay off the air.

12. The signals of privately-owned channels 6 and 11 were interrupted on June 28, according to complaints received by the Commission during its on-site visit. The two channels resumed broadcasting and are back on the air, but there are complaints that they are up against restrictions in terms of what they can say and the views they can express regarding the events, especially when they report news related to President Manuel Zelaya. Nancy John, news coordinator at Channel 11, told the Commission that on the day of the coup “we began to receive phone calls from CONATEL telling us to take CNN in Spanish and TeleSUR off the air. We did establish links with them to be able to report the news that they had, because they had more access; however, we were told that we couldn’t.”

13. In the department of Colón, at least two channels were forced to stop broadcasting for a number of days. This happened in the case of Channel La Cumbre and Televisora de Aguán, Channel 5. Nahúm Palacios, managing editor of Channel 5, told the Commission that on June 28, “a number of members of the Armed Forces came into the station” and “they forced the channel to stop broadcasting.”

14. Early on the morning of September 28, the forces of law and order searched and seized broadcasting equipment at Channel 36 and Radio Globo. This was shortly after the de facto government approved executive decree PCM-M-016-2009.

15. On October 20, the de facto government’s Foreign Office sent the Commission a communication in response to a request that the Commission had sent on October 6 seeking information.  The de facto government’s reply states that “with regard to the closing of Channel 36 and Radio Globo, the Commission is advised that these media outlets were closed pursuant to the instructions given in resolutions Nos. OD-019/09 and OD-018/09, which were issued by CONATEL pursuant to Executive Decree PCM-M-016-2009; those instructions designate the First Communications Battalion, based in Las Mesas, Department of Francisco Morazán, as the repository of all transmitting equipment, relays and antennas confiscated in the operation”. In its response, the de facto government added the following:  “Inasmuch as the above-mentioned Executive Decree was revoked by Executive Decree PCM-M-020-2009, both Channel 36 and Radio Globo are currently operating normally. The Office of the Special Prosecutor for Human Rights has opened investigations into these cases.”

ii.
Signal blocking

16. Apart from these situations, during its on-site visit the Commission confirmed that the National Telecommunications Commission (CONATEL) had instructed cable television companies to either directly or indirectly take the international news broadcasts by CNN in Spanish, TeleSUR, Cubavisión Internacional, Guatevisión, Ticavisión, and others off the air.
 

17. However, during the Commission’s meeting with the board of CONATEL on August 18 in Tegucigalpa the directors denied having given any order to have the signals of the international news channels blocked; they even said that they watched –from their own homes- the broadcasts by CNN in Spanish and TeleSUR.
 
18. The chairman of CONATEL, Miguel A. Rodas, said that he had no “knowledge” of what happened on June 28, because he did not become chairman of CONATEL until five days after President Zelaya was deposed. “We don’t know anything. No order has been given since July 3 to take the cable channels off the air,” Rodas asserted.

19. In his response to the Commission’s preliminary report on its on-site visit,
 the National Commissioner for Human Rights (CONADEH), Ramón Custodio López, said that it was “true” that CONATEL instructed cable television providers to directly or indirectly take the international channels or domestic programs carried by local channels off the air.

20. In the meantime, Nancy John, a journalist with Channel 11, told the Commission that on June 28, “we started receiving phone calls from CONATEL to take CNN and TeleSUR off the air.” She also said that in these phone calls, they were also told, “[P]lease cut off CNN and TeleSUR”. She said that their argument was that “they wanted to avert more acts of violence, which was why they didn’t want the images of the people in the streets to be seen.”

iii. 
Radio

21. Other media outlets were also taken over or surrounded by security forces on the date of the coup d’état. According to the information received, on the morning of June 28, Army troopers were said to have gone to the facilities of Radio Progreso in the city of El Progreso, department of Yoro, and reportedly ordered the station personnel to shut down all the transmitting equipment and go home. Given the display of force, the managing editors of the radio station and its staff allegedly decided to follow orders, which is why Radio Progreso was not broadcasting that day. According to this information, the following day, June 29, the employees returned to the station, by which time the Army troops had apparently left the premises. That day, the station broadcast normally. However, on June 30, precautionary measures were requested from the Inter-American Commission because of the fear that the safety of the news crew had been compromised. Shortly thereafter, the station started broadcasting its signal again.

22. In his testimony to the IACHR, Radio Progreso journalist José Peraza recounted the moment when the military entered and took over the station.

23. In a communication from the de facto government received at the Commission on July 10, the following is written about Israel Moreno, journalist and managing editor of Radio Progreso: “He complained that the station’s signal had been suspended; it was restored and an investigation is in progress.” As with so many of the situations involving issues related to freedom of expression and about which the Commission requested information, this communication said the following: “The Office of the Special Prosecutor for Human Rights is currently investigating the circumstances surrounding those complaints.”

24. Reports were also received to the effect that the following members of the journalist staff and members of Radio Progreso and the Equipo de Reflexión, Investigación y Comunicación (ERIC) [Jesuit Ministries’ Team of Reflection, Research and Communication] had allegedly received threats via their cell phones and monitors: Rita Santa María, María Elena Cubillo, Lolany Pérez, Rommel Gómez, José Peraza, Lesly Banegas, Gerardo Chevez, Karla Rivas, Féliz Antonio Molina and Elvín Fernaly Hernández.
 
25. The Managing Editor of Radio Globo, David Ellner Romero, reported that on June 28, the station was surrounded by Army troops for more than two hours, until they finally decided to take over the station. In his testimony to the IACHR Romero recounted that on June 28, he arrived at the station at around 5:30 a.m.: “[T]here were around 40 soldiers surrounding it.” Romero said he received a call from an Armed Forces spokesperson at 8:00 a.m. who “told me I was making a big mistake by saying that there had been a coup d’état, because this was a handover of power.” “But I hung up on them and at 10:00 a.m. they came looking for me at the building from which I was broadcasting. I recalled then that in the 1980s I had been ‘disappeared’ for 6 days.” Romero added, “[W]ith that thought in mind, I jumped from the third floor.”
 That afternoon, the soldiers allegedly entered the station and took the reporters off the air. They were broadcasting live at the time. According to the information received, reporters Alejandro Villatoro, Lidieth Díaz, Rony Martínez, Franklin Mejía, David Ellner Romero and Orlando Villatoro had allegedly been roughed up and threatened. The station was off the air for a number of hours, and then started broadcasting again, but with restrictions. Some of the information about the station’s situation appeared in a letter that Ellner Romero published on the Web page.

26. In the communication from the de facto government, which the Commission received on July 10, the following is stated: “Concerning these complaints, the Office of the Special Prosecutor used his good offices to have the signal of Radio Globo restored and to get the Maya TV program ‘Hable como Habla’ back on the air. Radio Globo has been broadcasting since last week.”
 
27. According to information that the Commission received, the executives at Radio Globo had allegedly obtained a copy of the petition filed on August 3 with CONATEL by attorney José Santos López Oviedo, who has his office in the Office of the Judge Advocate General of the Armed Forces. In this petition, the attorney “requests suspension of one media outlet, because it is being used to commit sedition by inciting insurrection, thereby endangering the lives of private citizens.”
 According to information received, the complaint is based on the fact that Radio Globo had allegedly broadcast a message from human rights activist Andrés Pavón, who had allegedly called for a popular uprising.
28. During the meeting between the Commission and the board of CONATEL in Tegucigalpa on August 18, the Chairman of CONATEL, Mr. Miguel A. Rodas, supplied a copy of the ruling that had declared the complaint against Radio Globo “inadmissible” “[o]n the grounds that CONATEL’s authorities and functions do not give it the power to investigate or punish alleged crimes; by law, that authority belongs exclusively to the Public Prosecutor’s Office and the Courts of the Republic, respectively.”

29. On August 6, the managing editor of the station, David Romero Ellner, told the IACHR that he had received a phone call from a spokesman for the military chiefs emphasizing that the Armed Forces were not behind the petition and that it was attorney López’ personal initiative.

30. Early on the morning of June 28, Radio Juticalpa in the department of Olancho was strafed by machinegun fire. The bullets struck the walls and windows of the broadcast booths. The incident was reported to the delegate of the Olancho Commissioner of Human Rights and to the Police, but there was allegedly no response. The owner of the station, Martha Elena Rubí, told the Commission that on the morning of June 28, a military contingent had come to the station and forced her to close it down. The military occupation of the station lasted until 7:00 p.m. Rubí and her children immediately started to receive death threats over their cell phones. Rubí told the Commission that the officers in charge of the operation refused to give her their names and told her that when she tells the Judge Advocate General what happened, “say that it was the Army.”

31. Also on June 28, military personnel tried to shut down Radio Marcala in Marcala, department of La Paz. At the time, it was the only station transmitting the events. According to the information received, locals who allegedly heard what was happening, came to the radio station and refused to allow it to be shut down. Suyapa Banegas, a journalist with Radio Marcala, told the IACHR that “on the day of the coup d’état, when the troops showed up at the radio station we announced it on the air and the people planted themselves outside the station”, thereby preventing it from being taken over.

32. On October 6, the Commission requested information from the de facto government concerning the serious threats and acts of harassment that community and commercial radio stations were said to have experienced. In its response, dated October 20, the de facto government wrote the following:
Apropos the threats and acts of harassment supposedly experienced by Radio Faluna Binetu (Radio Coco Dulce), Radio Durugubuti (Radio San Juan), Radio Lafuru Garabali (Radio Buenos Aires), Radio Stereo Celaque in the Municipality of Tomalá (Department of Lempira), Radio Estereo Lenca of Valladolid (Puerto Lempira), Revista Vida Laboral, Radio Orquídea serving the community of Guadalupe Carney (Department of Colón), Radio Gaurajambala (Department of Intibuca), Radio La Voz Lenca of the Municipality of San Francisco (Department of Lempira), Radio Márcala (Department of La Paz), Defensores en línea.com and the radio program Voces contra el Olvido, which is a broadcast of the Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras (COFADEH), Radio Progreso of the Society of Jesus, and Radio Uno, the Commission is hereby advised that the National Bureau of Criminal Investigation has been instructed to conduct all the necessary investigations to clarify the facts being alleged; however, those who consider themselves to have been aggrieved are urged to file the corresponding complaints with the National Bureau of Criminal Investigation, which has offices nationwide. The Commission is also advised that the Office of the Special Prosecutor for Human Rights has issued instructions to the competent regional prosecutor’s offices to look into the situations being alleged and, where appropriate, open investigative case files. Concerning Radio Progreso, the Commission is again advised that a request has been filed by the Public Prosecutor seeking indictment of personnel from the La Lima Air Base in the department of Cortés; as an update, the Judge presiding over case has decided to apply 4 of the 5 precautionary measures requested by the Office of the Special Prosecutor for Human Rights against Lieutenant Colonel Hilmer Enrique Hermida Álvarez and Lieutenant Dennis Mauricio Valdez Rodas, who have been prohibited from leaving the country, visiting the facilities of Radio Progreso and communicating with the station’s personnel; they have also been ordered to make a weekly court appearance. The initial hearing has been set for November 16 of this year.

iv.
Impact on the print media

33. The staff of the newspaper Poder Ciudadano, established as the official newspaper of the administration of President Zelaya, was dismissed a few days after the coup d’état.
  On July 14, René Zelaya, Minister of Communications and Press of the de facto government, delivered a message to Lic. Mercedes Barahona, the editor of the newspaper, which read as follows: “On orders from the Office of the General Manager of the Presidential Residence and due to budgetary cuts, you are hereby respectfully notified that as of this date, all staff working on what was once the ‘Poder Ciudadano’ newspaper is hereby discharged.”

34. In connection with these events, the Commission is compelled to point out that under Article 13 of the American Convention on Human Rights, “[e]veryone has the right to freedom of thought and expression. This right includes freedom to seek, receive, and impart information and ideas of all kinds, regardless of frontiers, either orally, in writing, in print, in the form of art, or through any other medium of one's choice.” Article 13 also provides that “[t]he right of expression may not be restricted by indirect methods or means, such as the abuse of government or private controls over newsprint, radio broadcasting frequencies, or equipment used in the dissemination of information, or by any other means tending to impede the communication and circulation of ideas and opinions.”
35. Furthermore, Principle 5 of the Inter-American Declaration of Principles on Freedom of Expression states that “[p]rior censorship, direct or indirect interference in or pressure exerted upon any expression, opinion or information transmitted through any means of oral, written, artistic, visual or electronic communication must be prohibited by law. Restrictions to the free circulation of ideas and opinions, as well as the arbitrary imposition of information and the imposition of obstacles to the free flow of information violate the right to freedom of expression.” Principle 13 states that “[t]he means of communication have the right to carry out their role in an independent manner. Direct or indirect pressures exerted upon journalists or other social communicators to stifle the dissemination of information are incompatible with freedom of expression.”

b.
Blackouts

36. On the morning of June 28, there was a generalized blackout that lasted for over two hours. According to the complaints received by the Commission during its visit, a number of intermittent blackouts followed for the rest of the day. The power cuts prevented radio and television broadcasts.  Among the affected areas were those in which the transmission towers were located. The outages also affected landline and cellular telephone services.

37. Dagoberto Rodríguez, managing editor of Radio Cadena Voces, confirmed the complaints of electric power being cut off.
 Nancy John, news coordinator at Channel 11, also confirmed for the Commission the complaints concerning the incidents in which electric power was cut.

38. For her part, Suyapa Banegas, on the staff of Marcala alternative radio in the department of La Paz, said that on the day of the coup d’état, broadcasters on commercial radio stations that supported the ousting of President Manuel Zelaya could be heard saying “[N]othing is happening here.” They asked the public “not to leave home” because “everything” was “normal.”
 

39. However, at the meeting that the Commission had with CONATEL’s board, Miguel A. Rodas, chairman of CONATEL –which is in charge of regulating telecommunications- assured the Commission that he had no information as to whether the power outages were intentional. Rodas said the following: “What I can tell you is that electricity supply in Honduras is very unstable.” By way of example he pointed out that “TIGO,” a cell phone company, has “100 percent of its towers operating on generators.”

40. The Commission also received information to the effect that a series of intermittent outages that began in Tegucigalpa on September 21, affected transmission by Channel 36 and Radio Globo. The IACHR also received information to the effect that on September 21, military troops took over the Tegucigalpa electric power plant, which is the plant that controls electric power transmission to the Tegucigalpa region.

c.
Detentions of journalists

41. The Commission received reports to the effect that a number of journalists were detained for several hours for reasons associated with the practice of their profession. According to this information, on June 29, some 10 soldiers detained a group of journalists working for the foreign media at their hotel in Tegucigalpa. Among those detained were the following: Adriana Sivori, with TeleSUR, and the members of the crew working for the same channel, María José García and Larry Sánchez; Nicolás García and Esteban Félix, who were working for the Associated Press (AP), and two others also working for AP. According to various reports, the journalists were said to have been taken to an immigration office where they were allegedly questioned about their visas to work in the country. Other reports indicated that the military had allegedly confiscated the work material of the TeleSUR journalists. All were released some hours later.
 The TeleSUR journalist, Madeleine García, told the IACHR that on Monday, June 29, they were transmitting “live” from the 12th floor of the Marriot Hotel, a vantage point that allowed them to film “everything that was happening” on the streets below, located in the vicinity of the Presidential Residence, where sympathizers of President Manuel Zelaya were gathered, “pleading for his return.” García said that at around midnight, she received a call from the authorities of the de facto regime in which they warned her that the authorities were about to arrest them.

42. As with the other situations involving issues of freedom of expression and about which the IACHR requested information, the communication received from the de facto government said the following about this case: “The Office of the Special Prosecutor for Human Rights is currently investigating the circumstances under which the events in these complaints transpired.”

43. Caricaturist Allan McDonald was detained together with his 17-month-old daughter.  According to the complaint, the caricaturist “reported from a hotel, where he was being held in custody along with the Consul of the Republic of Venezuela and two women journalists from Spain and Chile, with whom he was not acquainted.” The caricaturist said that on June 28, members of the Armed Forces burst into his home, “ransacked” it and built a “bonfire with all his caricatures and drawing materials.” The only thing they allowed him to take when they dragged him from his home was his passport.

44. The news director at Televisor de Aguán, Channel 5, Nahúm Palacios, reported that in Tocoa, department of Colón, soldiers surrounded the television station on June 29 and forcibly entered the facility, while the journalists were covering the coup d’état. The soldiers seized the broadcasting equipment and the channel went off the air.

45. On July 2, Mario Amaya, a photographer for the Salvadoran newspaper El Diario de Hoy, was beaten and taken into custody by soldiers as he was photographing a protest in San Pedro Sula that was being dispersed. On June 29, the same photographer reported having been beaten by alleged demonstrators as he was covering a pro-Zelaya march.

46. On July 2, Rommel Gómez, a reporter from Radio Progreso, was detained by  the military as he was covering a protest in San Pedro Sula’s Central Park. The soldiers took away his work materials and took photos of his personal documents. According to the complaints received, this was an act of intimidation.
 Rommel Gómez and his wife, Miryam Espinal, also complained of receiving death threats on their private phones.

47. According to information received, on the night of July 11, police in Tegucigalpa detained members of the TeleSUR and VTV news teams and took them to police headquarters on the pretext of confirming their immigration status. After a number of hours, the persons being held were released. The next morning, police had allegedly prevented reporters from leaving their hotels for a number of hours, on the pretext that they were waiting for the immigration authorities to arrive to check their status. According to the information received, journalists and members of the TeleSUR and VTV news teams were allegedly being held up as a form of intimidation, because of their coverage of the coup d’état and of the institutional rupture. According to reports received, the crews from both channels left Honduras the next day believing that they might be in danger. They were escorted [to] the Nicaraguan border by a delegation from Centro para la Prevención, Tratamiento y Rehabilitación de las Víctimas de la Tortura y sus Familiares (CPTRT) [the Center for the Prevention of Torture and the Treatment and Rehabilitation of its Victims and Their Families].

48. On August 14, a reporter from Radio Progreso, Gustavo Cardoza, was taken into custody in Choloma, in the Department of Cortés, as he was covering the violent dispersal of a group of Zelaya sympathizers. The reporter was beaten by police and detained for a number of hours. 
49. In the testimony he gave to the Commission, Cardoza recounted how he was beaten by security forces as he was trying to do his reporting.
 At the same protest, Eduin Castillo, an independent journalist from Tela in the department of Atlánti[c]a, complained of having been beaten by the security forces.

50. The Commission received information to the effect that just after 6:00 a.m. on September 22, Agustina Flores López, a teacher and broadcaster with Radio Liberada, was allegedly arrested as she was on her way to the Embassy of Brazil in Tegucigalpa, where President Zelaya was. The information added that Flores López had allegedly been beaten and tortured by law enforcement personnel. On October 6, the Commission requested information on this matter from the de facto government. In its reply, sent October 20, the de facto government stated the following: “Concerning the complaint of the detention and alleged acts of torture committed against Mrs. Agustina Flores López, the Commission is hereby advised that the individual in question entered the National Bureau of Criminal Investigation on September 23 of this year, at 16:55 hours, together with Mr. Mario Enrique Molina Izaguirre. She was brought in on suspicion of the crime of sedition and aggravated vandalism, at the request of Metropolitan Police Headquarters No. 1, after being brought before the Combined Court of Francisco Morazán. When she entered police premises, Mrs. Agustina Flores López had a blow to the jaw area of the face and was therefore asked to have a dental examination; however, she did not respond. On October 12, the hearing was held to review measures. Judge No. 3, attorney Laura Casco, proceeded to release her by ordering substitute measures and payment of a bond of one hundred thousand lempiras (the equivalent of some 5 thousand United States dollars).”
51. The IACHR reiterated the provisions of Principle 5 of the Inter-American Declaration of Principles on Freedom of Expression to the effect that “[p]rior censorship, direct or indirect interference in or pressure exerted upon any expression, opinion or information transmitted through any means of oral, written, artistic, visual or electronic communication must be prohibited by law. Restrictions to the free circulation of ideas and opinions, as well as the arbitrary imposition of information and the imposition of obstacles to the free flow of information violate the right to freedom of expression.” 
52. As for the violence to which reporters covering many of the events were subjected, the IACHR would point out that Principle 9 of the Inter-American Declaration of Principles warns that the “murder, kidnapping, intimidation of and/or threats to social communicators, as well as the material destruction of communications media violate the fundamental rights of individuals and strongly restrict freedom of expression. It is the duty of the state to prevent and investigate such occurrences, to punish their perpetrators and to ensure that victims receive due compensation.”
d.
Assaults on journalists

53. The IACHR received reports of serious and multiple assaults on journalists for reasons associated with their news coverage. These assaults have been perpetrated by agents of the State as well as demonstrators. Information has been received on all these acts of violence.
54. The IACHR received information to the effect that on June 29, a journalist from the newspaper El Heraldo had allegedly been attacked while he was covering a demonstration in front of the Presidential House in Tegucigalpa.
 At least one photographic journalist from the newspaper La Tribuna, Juan Ramón Sosa, was beaten and verbally abused by police as he was covering the demonstration on June 29 in Tegucigalpa. His camera was also confiscated.
 Also in Tegucigalpa, three journalists with the program “Entrevistado” on Channel 42 were allegedly attacked on June 28 by a group of demonstrators who also knocked down and destroyed their cameras.

55. On July 1, demonstrators presumably in support of President Zelaya, had allegedly assaulted Carlos Rivera, a correspondent with Radio América in the city of Santa Rosa de Copán. When a second journalist was assaulted at the same demonstration, the journalists present had allegedly felt compelled to leave. In the same city, Zelaya sympathizers had allegedly attacked Maribel Chinchilla, the owner of Channel 34 television.

56. On July 25, a group of foreign journalists were allegedly assaulted by police in Danli.  According to the information received, photographic journalist Wendy Olivo, of the Agencia Bolivariana de Noticias, was reportedly attacked after trying to photograph persons detained at a police station. When she refused to hand over her camera to the police, Olivo was reportedly beaten up. Other journalists were also assaulted when they attempted to come to the photo-journalist’s rescue.

57. In the Department of El Paraíso on July 26 reporters from the newspaper La Tribuna reported having been assaulted by demonstrators presumably in favor of President Zelaya’s return.  According to the information received, a group of people had allegedly attempted to grab the camera belonging to photo journalist Henry Carvajal. When journalist Martín Rodríguez intervened, they hit him, too, calling them ‘coup supporters’. Carvajal allegedly lost all the photographs he had taken that day.

58. On July 30, a number of journalists and cameramen were assaulted by police as they were covering the repression of the demonstration held that day in Tegucigalpa. According to the information received, Karen Méndez, a reporter from TeleSUR, said she was pushed and threatened by a police officer, while a photographer from that same channel, Roger Guzmán, was also assaulted and his work materials taken away.
 José Oseguera and Luis Andrés Bustillo, cameramen with the Maya TV program Hable como Habla were said to have been beaten in the Durazno area, on the northern road leading out of Tegucigalpa on July 30.
 Edgardo Castro, a journalist with Televisora Hondureña de Comayagua, was said to have been assaulted on July 30, during a demonstration in Tegucigalpa where he was filming the action the police were taking against demonstrators. His equipment was reportedly damaged.

59. C-Libre reported that Juan Carlos Cruz, a journalist with the state-run Radio Nacional de Honduras, was beaten and arrested by police on July 31 because he was filming a confrontation between police and some young people who were driving a motorcycle without license plates, in a sector of Comayagüela. Cruz was held for 18 hours and his camera was not returned, even though he had identified himself as a reporter.

60. On August 5, Héctor Clara Cruz, photo journalist with the newspaper Tiempo, was said to have been beaten by police as he was covering a student demonstration at the Universidad Nacional Autónoma de Honduras (UNAH). According to reports in the newspaper Tiempo, at least two police officers beat him up to make him stop taking photographs of the clash between students and police. The beating left him disabled for one week. His camera equipment was also damaged.

61. Richard Esmith Cazulá, a cameraman with Channel 36, was said to have been beaten in Tegucigalpa on August 12, as he was filming a demonstration. His camera was also damaged. The reporter said that he was beaten by police.

62. During a demonstration on August 14, a group of police assaulted Julio Umaña and confiscated his material. Umaña, a photographer for the newspaper Tiempo, had allegedly shown them his journalist credentials.

63. On September 28, Guatemalan journalists Alberto Cardona, a reporter with Guatevisión, and Rony Sánchez, a cameraman with Guatevisión and the Mexican channel Televisa, were beaten by security forces as they were covering the shutdown of Radio Globo. The information received indicates that the security forces confiscated the video they had taken of the radio station being shut down.  Police also damaged the television camera.

64. The IACHR received information to the effect that in the municipality of El Progreso, department of Yoro, Dunia Montoya, wife of journalist Bartolo Antonio Fuentes, was allegedly assaulted as she was filming her husband being taken into custody on September 15. On October 6, the IACHR requested information on this case from the de facto government. In its reply, dated October 20, the de facto government maintained that it “has no information [whatsoever] concerning the assault allegedly suffered against Mrs. Dunia Montoya.”

65. The Commission also received information to the effect that on September 28, Delmer Alberto Membreño Aguilar, graphics editor with the newspaper El Libertador, had reportedly been abducted and assaulted for a number of hours by four individuals wearing ski masks. The Commission requested information on this case from the de facto government on October 6. Its reply, dated October 20, reads as follows: “Concerning the alleged abduction of Mr. Delmer Alberto Membreño Aguilar, Graphics Editor with the newspaper El Libertador, the Commission is hereby informed that neither the National Bureau of Criminal Investigation nor the Public Prosecutor’s Office has any record of this episode; nevertheless, instructions have been issued to have the matter investigated.”

e.
Violent attacks on the media

66. The IACHR has observed the increasing polarization between sectors of the press, the de facto government and the opposition, which has manifested itself in a variety of ways, including violent attacks on the media. 

67. The San Pedro Sula newspaper La Prensa reported having been the target of an attack on June 29, in Tegucigalpa, when a group of demonstrators threw stones and sticks against the entrance to the newspaper office.
 Radio América was also allegedly attacked on the night of June 30. According to the information received, a bomb was placed on the premises of the radio station in Tegucigalpa, after the curfew had gone into effect. Police removed the device. According to the complaints received the radio was off the air for the time it took to remove the device.

68. On the night of July 4, an unidentified person reportedly left an explosive device in the Centro Comercial Prisa in Tegucigalpa, where the facilities of Channel 11 and the newspaper Tiempo are located.

69. Early on the morning of August 14, persons wearing hoods and carrying weapons set fire to a vehicle that distributed copies of the newspaper La Tribuna, in an area known as Las Vueltas del Junquillo, on the outskirts of the city of Juticalpa. “The criminals stopped the green Nissan Frontier, driven by José Giovanni Fonseca Contreras, 30, tied him up, blindfolded him, threw him out of the vehicle, and finally set fire to the vehicle,” wrote the newspaper El Heraldo when reporting the attack in its Saturday, August 15 edition.

70. The following day, unidentified persons threw Molotov cocktails against the building that houses the newspaper El Heraldo. In his testimony to the IACHR, the deputy editor-in-chief of the newspaper, Carlos Mauricio Flores, mentioned the damage caused by the Molotov cocktails.

71. Executives at Channel 36 and Radio Globo reported that on Sunday night, August 23, a group of hooded individuals attacked their transmission towers on Cerro de Canta Gallo, taking both stations off the air for several hours.

72. Concerning this string of serious assaults and attacks, the Commission recalls that Principle 9 of the Inter-American Declaration of Principles on Freedom of Expression states that “murder, kidnapping, intimidation of and/or threats to social communicators, as well as the material destruction of communications media violate the fundamental rights of individuals and strongly restrict freedom of expression. It is the duty of the state to prevent and investigate such occurrences, to punish their perpetrators and to ensure that victims receive due compensation.”

f.
Threats and other forms of intimidation

73. Threats and other forms intimidation have been used to obstruct the work of journalists.  Since June 28 the Commission has received a number of complaints that single out the police and supporters of President Zelaya as engaging in these threats and intimidation tactics.

74. Indeed, the threats have come from a variety of sources and have been made by telephone, electronically or in person, while reporters are covering demonstrations or newsworthy events related to the political crisis. The Commission observed that during its visit in the [final] weeks of August, the threats against freedom of the press had increased.

75. TeleSUR reported that journalist Madeleine García had received phone threats from a person who allegedly identified himself as a military officer. This person had reportedly warned the journalist to stop reporting on the protests in support of President Zelaya.

76. For his part, the managing editor of Radio Cadena Voces, Dagoberto Rodríguez, reported that on June 29 he received three phone calls, supposedly from groups identified with the Zelaya government, in which threats were made against his radio station in Tegucigalpa. Rodríguez filed a complaint with the IACHR to the effect that supporters of President Zelaya had threatened a number of journalists from Radio Cadena Voces during the protests against the de facto government.

77. Other reports indicated that journalist Eduardo Maldonado, a collaborator of Zelaya on the consultation that the administration was planning and who hosts his program “Hable como Habla” on Channel 66 Maya, had allegedly received threats and sought protection at an embassy.

78. On July 2, journalist Jorge Otts Anderson filed a complaint from Bonito Oriental in the department of Colón, where he had to go into hiding because soldiers were looking for him to take away his camera. In a telephone conversation with the IACHR on July 15, Otts explained that channel La Cumbre, which he owns, had been shut down for several days.

79. Héctor Castellanos, who directs the program “El consultorio del Médico” [The Doctor’s Office] on Radio Globo said he had received death threats.
 In an e-mail to the IACHR, Castellanos explained that after expressing his opinion on the current political situation in Honduras, he began receiving text messages and e-mails containing threats, as well as threatening phone calls from persons he supposes are supporters of President Zelaya. Castellanos said that he stopped doing his radio program, since on at least two occasions he had been the target of an attempted assault for not being a supporter of President Zelaya.

80. Before the coup d’état, Jhonny Lagos, editor of the newspaper El Libertador, was threatened with jail and a fine for having asked his readers whether they were for or against the consultation proposed by President Zelaya. According to the information received, the reporter complained that after June 28 he was under constant surveillance and was constantly being followed in Tegucigalpa and that they had cut off the electric power supply to his newspaper or cut off its internet access. The Center for Justice and International Law reported that since July 10, the newspaper’s offices had been under police guard. Lagos complained about the situation at a press conference held on July 15 at COFADEH’s offices in Tegucigalpa.

81. Information was received to the effect that José Luis Galdámez Álvarez, director of the program “Tras la Verdad” [Pursuing the Truth] on Radio Globo, had come out against the coup d’état, after which he was allegedly subjected to various acts of intimidation, such as surveillance of his home and direct threats made to his children at gunpoint by unidentified persons because of their father’s political position.

82. On July 21, Andrés Molina, a broadcaster on Radio Juticalpa, reported that telephone threats against journalists in the Olancho region who expressed views in opposition to the de facto government continued. He said that the previous day, he had himself received a phone call threatening him if he continued to speak on radio.

83. On August 11, Rosangela Soto, a journalist with Televicentro, complained of having been threatened by demonstrators in Tegucigalpa, as a protest against the coup d’état was coming to an end.

84. Consistent with the pattern of intimidation, the IACHR was also told that soldiers were asking media outlets like Channel 11 and the newspaper Tiempo, to stop reporting on the opposition. A similar request was made of the journalists in Tocoa, Colón, two days after the coup d’état. 

85. The Commission received information to the effect that on September 23, Raquel Isaula, coordinator of the Red de Desarrollo Sostenible (RDS) [Sustainable Development Network] had allegedly been persecuted for reasons having to do with her work. According to the information received, Isaula had allegedly been visited by CONATEL representatives who asked that the Network suspend all registration of Honduran domain names and that she turn over the lists and databases of the existing “hn” (Honduran) domain names [within two days]. The information received went on to say that Isaula had allegedly received a number of threatening messages on her cell phone. The Commission requested information on this matter from the de facto government, which on October 20 replied as follows: “Concerning the situation of Mrs. Raquel Isaula, Coordinator of the Red de Desarrollo Sostenible (RDS), the Commission is informed that the National Police have no knowledge of these events, since the alleged victim did not file a complaint; a review of the files of complaints presented to the Offices of the Special Prosecutor for Human Rights in Tegucigalpa and San Pedro Sula, as well as the files of other regional prosecutors’ offices turned up no complaint filed by a person of that name (…)  As for the Inspection Visit that CONATEL authorities made to the Sustainable Development Network-Honduras (RDS-HN), the Commission is advised that under the General Regulations of the Telecommunications Sector Framework Law (in force since December 2002), specifically Article 79B thereof, CONATEL has the authority to regulate and manage domains and IP addresses within the national territory. It also provides that CONATEL may take the measures necessary to ensure that the administration of domains and IP addresses can be done through other public or private institutions, for which purpose agreements shall be signed and the corresponding regulations issued.”

86. The acts of aggression described earlier and the threats mentioned in this section are attributed both to the de facto government and to alleged members of the opposition, and illustrate how very polarized Honduran society is at the present time.
87. Once again, the Commission recalls the provisions of principle 9 of the Inter-American Declaration of Principles on Freedom of Expression, which states that “murder, kidnapping, intimidation of and/or threats to social communicators, as well as the material destruction of communications media violate the fundamental rights of individuals and strongly restrict freedom of expression. It is the duty of the state to prevent and investigate such occurrences, to punish their perpetrators and to ensure that victims receive due compensation.”
g.
Other abuses

88. The Commission also received a number of complaints related to the suspension of programs whose editorial leanings were against the coup d’état, restriction of official advertising on media outlets not sympathetic to the de facto government or a temporary ban on journalists’ access to Government House.
89. On July 11, the program “Tiempos de Hablar,” carried over Radio Cadena Voces and hosted by journalist Daisy Flores, was allegedly cut off on the morning when Flores asked the panelists for their opinion of the coup d’état. According to the information received, the management of the radio station had reportedly told her that they had no explanation for the cut-off. Hours later, when she was about to go on air again in connection with the program “La Bullaranga,” which is a production of the Centro de Estudios de la Mujer de Honduras [Honduran Women’s Studies Center], the broadcast was interrupted again.

90. Information was also received to the effect that the program “Voces contra el Olvido” [Lest We Forget], a production of the Comité de Familiares de Detenidos y Desaparecidos en Honduras [Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras] broadcast by contract on Radio América, was taken off the air in mid-July. According to this information, the radio station’s management had allegedly informed the Committee that the program would be off the air until further notice, “given the situation in the country.” Bertha Oliva, one of the program’s hosts, told the IACHR that on July 11 she was told that her program was being taken off the air, “without an explanation.” Oliva told the Commission that on Friday, July 10, she was called and told that her that the program was being suspended.

91. On July 15, broadcaster Allan Adális Martínez complained that he was being dismissed for describing the de facto government as “golpista” on his radio show “Libre Expresión” on Radio Alegre, in Tocoa, Colón. According to Martínez, the owner of the station, where Martínez had worked for 13 years, had told him that some broadcasters would be discharged from the station for expressing views of that type.

92. In the meantime, Esdras López at Channel 36 and Radio la Catracha, and Eduardo Maldonado on Maya TV, complained that the de facto government had brought pressure to bear on private businesses to cancel advertising on their programs and media outlets.

93. Information was also received to the effect that on July 13, a journalist from Radio Globo, Liliet Díaz, was denied entry to Government House, even though she had been given the credentials to enter more than a year earlier.

94. On August 10, journalist Ivis Alvarado and cameraman Alejandro Fiallos, both from Channel 36 and accredited to the Presidential Residence, were not allowed to enter the presidential office “on orders from above.” The two members of the Channel 36 crew and the channel’s managing director, Esdras López Amado, lodged a complaint with the Office of the Special Prosecutor for Human Rights.  The latter reportedly sent prosecutors to check [on] the situation, and they, too, were denied entry to the Presidential Residence. According to López Amado, other media outlets were given access to the Presidential Residence. This was the first time that members of the channel’s news crew had been unable to enter a State office to perform their job. The Presidential Residence lifted the suspension two days later.

95. Journalist Pedro Antonio Noriega Nieto, host of the program “Noticias en línea” on Channel 51, told the Commission that officials of the television channel had removed his program on August 19 “because of pressure from above,” an allusion to the de facto government.

96. In the meantime, on September 16, Channel 36 complained that its television signal was being sabotaged by order of the de facto government. In a news item broadcast on several occasions on the program “Así se informa” on that channel, the executive branch headed by Mr. Micheletti, CONATEL and the Honduran Telecommunications Company (HONDUTEL) were all blamed for the interruptions.

97. On September 22 and October 7, the de facto government of Honduras published in the Official Gazette, two executive decrees containing provisions that disproportionately restricted the right to freedom of expression.

98. On September 22, the de facto government issued Executive Decree PCM-M-016-2009, which was published in the Official Gazette of September 26. This decree, inter alia, suspended the constitutional right to freedom of expression by prohibiting any publication that “offends human dignity or the dignity of public officials, or that violates the law and government decisions.” The decree authorized the National Telecommunications Commission (CONATEL) to use the forces of law and order to interrupt broadcasting by any radio station, television channel or cable system that in its judgment was in violation of the aforesaid prohibitions. Enforcing that decree, in the early morning hours of September 28, the security forces proceeded to search and confiscate the broadcasting equipment at television Channel 36 and Radio Globo. Both media outlets had been critical of the de facto government. The decree was nullified subsequent to its announcement, on Monday, October 19.

99. On October 7, the de facto government published Executive Decision 124-2009 in the Official Gazette. Under that decision, “in order to protect national security for the sake of the overriding interests of the Nation, and to defend the rights and physical and moral integrity of the human person,” “CONATEL and other competent organs of the State”  were ordered to “revoke the permits and operating licenses that CONATEL granted to operators of radio and television stations that broadcast messages that seek to justify hatred of the nation and violation of protected rights and claims, and that defend a system of social anarchy as opposed to a democratic State and in so doing violate social peace and human rights.”
100. The IACHR was informed that on October 16, the executives at Radio Cadena Voces allegedly cancelled three feminist programs: “Aquí entre Chonas,” produced by the Movimiento de Mujeres por la Paz Visitación Padilla [Visitation Padilla Women’s Pro-Peace Movement], “Tiempo de Hablar” produced by the Centro de Derechos de Mujeres [Women’s Rights Center] (CDM) and “La Bullaranga” produced by the Centro de Estudios de la Mujer Honduras [Honduran Women’s Studies Center] (CEM-H).  It did so on the grounds that it feared the de facto government would take away its license, in application of Executive Decision 124-2009.

101. In response to complaints the Commission has received since June 28 alleging threats to physical integrity, the Commission has granted precautionary measures on behalf of dozens of journalists in private media and alternative or local media, located both in Tegucigalpa and elsewhere in Honduras.
h. 
Journalistic ethics 

102. The Commission has been told by a number of sources that various media outlets may have manipulated the news, thereby preventing the Honduran public from receiving enough information, presented from all sides, about the situation that the country is experiencing. The IACHR recalls that at times of political crisis like the one Honduras is now experiencing, it is more important than ever that the exchange of ideas be as prolific as possible, which presupposes a well-informed society. In this context the separation of the editorial line from the news reporting offered to the population may contribute to achieving that objective. States should refrain from imposing standards of ethical conduct to the media; instead, journalists should pursue self-regulation by subscribing to deontological codes of ethics, style manuals, rules of composition, and by serving as watchdogs for the public’s interests, providing advice, and other mechanisms.
103. Principle 6 of the Inter-American Declaration of Principles on Freedom of Expression states that “[j]ournalistic activities must be guided by ethical conduct, which should in no case be imposed by the State.”

104. With respect to the right to freedom of expression, the Commission must remind the Honduran State of its obligation to respect the right to freedom of expression unreservedly, which demands that it guarantee to all journalists, irrespective of their editorial position, the freedom to express their ideas and impart the information they gather. Acts of intimidation and censorship, either direct or indirect, by reason of a media outlet’s coverage of a story or its editorial position and for the purpose of silencing it, are a blatant violation of the right that all persons have to express themselves without fear of reprisals, and of society’s fundamental right to receive information from multiple and diverse sources, without any form of censorship.

105. The Honduran State is also reminded that any restriction on the right to freedom of expression, even in a state of emergency or exception, can only be ordered by a legitimate government and must be proportionate and strictly necessary to protect the democratic system. Silencing dissident opinions or criticism by evoking words like ‘contempt’ -as was indeed attempted in Honduras- and giving law enforcement the authority to search and confiscate broadcasting equipment when, in the opinion of the government authorities, the media are engaging in behavior that they deem to be in violation of existing law, constitutes a serious, unnecessary, arbitrary and disproportionate restriction of every Honduran’s right to express himself or herself freely and to receive information from multiple and diverse sources.

106. The Commission urges Congress and the Supreme Court to put a stop to enforcement of any measure that can violate the right to freedom of expression, and also to take steps to correct the adverse effects that may have been caused while those provisions were in effect. It also demands that the de facto government grant all the guarantees necessary so that media outlets and journalists are able to discharge their mission of informing and reporting with complete freedom and in total safety.

� This section corresponds to the part of freedom of expression of the special report of the IACHR entitled “Honduras: Human Rights and the Coup D’état”, also included in Chapter IV of the Annual Report 2009 of the IACHR. This section was assigned to the Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression.


� I/A Court H.R., Compulsory Membership in an Association Prescribed by Law for the Practice of Journalism (Arts. 13 and 29 American Convention on Human Rights). Advisory Opinion OC-5/85 of November 13, 1985. Series A No. 5. para. 70.


� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29 2009.  Available at:  http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1. Committee to Protect Journalists, �“CPJ Alarmed by Suppression of Media in Honduras,” (New York) June 30, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php" �http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php�. Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html. C-Libre, “Reinician transmisiones Canal 36 y Radio la Catracha” [Channel 36 and Radio la Catracha resume broadcasting] (Tegucigalpa), July 5, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.conexihon.com/ediciones/edicion117/NOTAS/n_libertdad-expresion3.html" ��http://www.conexihon.com/ediciones/edicion117/NOTAS/n_libertdad-expresion3.html�. Committee of Relatives of Detainees- Disappeared in Honduras, “Informe Preliminar Violaciones a Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the Context of the Coup d’état in Honduras], July 15, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�.  Commission meeting with COFADEH, Washington, D.C., United States, July 21, 2009.  





� In his testimony to the IACHR during the on-site visit to Honduras on August 21, 2009 (Tegucigalpa), the former managing editor of Channel 8, Héctor Orlando A. Zúñiga, said the following: “On June 28 I was planning for the channel to begin broadcasting at 6:30 AM. However, when I reached the presidential residence, where channel 8 is located, there were soldiers everywhere; the coup d’état had already happened. They took my colleagues –the technicians and the producer Cesar Romero- out at gunpoint, beat them up and took away their cell phones. I couldn’t get into the station. We were standing outside, with guns pointed at us. I finally managed to get away when they picked me up on a motorcycle”.





� “Corte le quita al gobierno la frecuencia del canal 8” [Court takes Channel 8 away from government], La Prensa (San Pedro Sula), November 25, 2008. Available at: � HYPERLINK "http://www.laprensahn.com/País/Ediciones/2008/11/26/Noticias/Corte-le-quita-al-Gobierno-la-frecuencia-de-Canal-8" ��http://www.laprensahn.com/País/Ediciones/2008/11/26/Noticias/Corte-le-quita-al-Gobierno-la-frecuencia-de-Canal-8�.  Radio La Primerísima (Managua), “Canal de televisión del Gobierno hondureño comienza a emitir señal” [Honduran government television channel begins to broadcast signal], August 3, 2008. Available at: � HYPERLINK "http://www.radiolaprimerisima.com/noticias/resumen/34874" ��http://www.radiolaprimerisima.com/noticias/resumen/34874�. AMARC, “Canal de televisión del gobierno comenzó a emitir” [Government television channel started broadcasting], August 2008. Available at:  � HYPERLINK "http://legislaciones.item.org.uy/index?q=node/732" ��http://legislaciones.item.org.uy/index?q=node/732�. Inter-American Press Association.  Honduras Report.  64th General Assembly, Madrid, Spain. Available at: http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=det_informe&asamblea=20&infoid=321&idioma=us. “Gobierno intenta recuperar Canal 8 ante tribunales” [Government returns to the courts to get back Channel 8], La Prensa (San Pedro Sula), November 26, 2008. Available at: � HYPERLINK "http://www.laprensahn.com/Pa%C3%ADs/Ediciones/2008/11/27/Noticias/Gobierno-intenta-recuperar-Canal-8-ante-tribunales" ��http://www.laprensahn.com/Pa%C3%ADs/Ediciones/2008/11/27/Noticias/Gobierno-intenta-recuperar-Canal-8-ante-tribunales�. 


� Testimony of the managing editor of Channel 36, Esdras Amado López, as told to the IACHR during the on-site visit in Honduras (Tegucigalpa) on August 17, 2009.  Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1" �http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1�. Committee to Protect Journalists,�“CPJ Alarmed by Suppression of Media in Honduras,” (New York) June 30, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php" �http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php�. Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html. C-Libre, “Reinician transmisiones Canal 36 y Radio la Catracha” [Channel 36 and Radio la Catracha resume broadcasting]. (Tegucigalpa), July 5, 2009. Available at:  � HYPERLINK "http://www.conexihon.com/ediciones/edicion117/NOTAS/n_libertdad-expresion3.html" ��http://www.conexihon.com/ediciones/edicion117/NOTAS/n_libertdad-expresion3.html�.





� De facto Secretariat of Foreign Affairs, Memorandum No. 526-DGAE-90, dated July 10, 2009.





� Testimony of Eduardo Maldonado, who conducts the Maya TV program called “Hable como Habla,” as told to the Commission during the on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009.





� Testimony of Nancy John, Editorial Head of Channel 1, as told to the Commission during the on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. Inter-American Press Association, “Respect press freedom, IAPA again urges Honduras” (Tegucigalpa) July 2, 2009 Available at:  � HYPERLINK "http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us" �http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us�. Reporters Without Borders,     “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  � HYPERLINK "http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html" ��http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html�.





� Testimony that Naúm Palacio, managing editor of Channel 5, gave to the Commission, by telephone, during the on-site visit to Honduras  (Tegucigalpa) August 21, 2009. 





� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 71-09: ´The Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns the Suspension of Guarantees in Honduras and the Violations of the Right to Freedom of Expression,”  September 29, 2009. Available at: http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=764&lID=1. “Micheletti acalla las voces contra el golpe en Honduras” [Micheletti silences the voices protesting coup in Honduras], El País de Madrid, September 29, 2009. Available at: 


� HYPERLINK "http://www.elpais.com/articulo/internacional/Micheletti/acalla/voces/golpe/Honduras/elpepiint/20090929elpepiint_10/Tes" ��http://www.elpais.com/articulo/internacional/Micheletti/acalla/voces/golpe/Honduras/elpepiint/20090929elpepiint_10/Tes�.





� De facto Secretariat of Foreign Affairs of Honduras, Memorandum 731-DGAE-09 dated October 20, 2009.





� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1" �http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1�. Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  � HYPERLINK "http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html" �http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html�.  Inter-American Press Association, “IAPA censures acts against journalists and media in Honduras” (Miami), June 29, 2009. Available at: http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4208&idioma=us. Inter-American Press Association, “Respect press freedom, IAPA again urges Honduras” (Tegucigalpa) July 2, 2009. Available at: 


 � HYPERLINK "http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us" �http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us�. Article 19, “Honduras: Early Warning Signs of Impending Crisis”, (London) July 28, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf" �http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf�. Committee to Protect Journalists, CPJ Alarmed by Suppression of Media in Honduras,” (New York) June 30, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php" �http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php�.


� Commission’s meeting with the Board of CONATEL, during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 18, 2009.





� Commission’s meeting with the Board of CONATEL, during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 18, 2009.





� IACHR, Press Release 60-09: IACHR presents preliminary observations on its visit to Honduras, August 21, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/Comunicados/English/2009/60-09eng.htm" ��http://www.cidh.oas.org/Comunicados/English/2009/60-09eng.htm�.





� CONADEH’s response to the Commission’s Press Release 60-09, Honduras (Tegucigalpa), September 1, 2009.





�  Testimony of Nancy John, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009.





� Testimony of Radio Progreso journalists Ismael Moreno, Karla Rivas, Gustavo Cardoza and José Peraza, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (San Pedro Sula), August 19, 2009. Pereaza said the following: “Early Sunday morning, the 28th we checked the media that tend to be carrying news at that time of the day; all they were carrying were sports, cartoons, and they said ‘nothing’s happening in this country. Right away we thought, the military is going to take us over. We knew we had no bargaining position, so we decided to leave the radio station. The first contingent of troops was on the street corner where the station is located at 10:10 a.m. But the people who were in the park, just a block away, came to the station and the soldiers took off running. Then, Karla Rivas, who was in the booth at that time, began to say that the military were here. Within minutes, the military came in, position themselves at key points and ordered the equipment shut down”. Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29 2009. Available at:  http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1. Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html.  Committee to Protect Journalists, “CPJ Alarmed by Suppression of Media in Honduras,” (New York) June 30, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php" �http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php�. Inter-American Press Association, “IAPA censures acts against journalists and media in Honduras” (Miami), June 29, 2009. Available at: 


� HYPERLINK "http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4208&idioma=us" ��http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4208&idioma=us�.





� De facto Secretariat of Foreign Affairs, Memorandum No. 526-DGAE-90, received on July 10, 2009.





� Request for precautionary measures filed by the International Mission to investigate the Human Rights Situation in Honduras in the wake of the coup d’état, July 22, 2009.





� Testimony of David Ellner Romero, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 20009.


� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1" �http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1�. Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html. “El apagón de los medios” [The Media Blackout], BBC World (London), June 30, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/mundo/america_latina/2009/06/090630_1030_honduras_medios_sao.shtml" ��http://www.bbc.co.uk/mundo/america_latina/2009/06/090630_1030_honduras_medios_sao.shtml�.


� De facto Secretariat of Foreign Affairs, Memorandum No. 526-DGAE-90, received on July 10, 2009.  Article 19, “Honduras: Early Warning Signs of Impending Crisis”, (London) July 28, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf" �http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf�. Reporter Without Borders, “Gag on media getting steadily tighter in month since coup,” July 28, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.rsf.org/Gag-on-media-getting-steadily.html" ��http://www.rsf.org/Gag-on-media-getting-steadily.html�.





� Commission’s meeting with the board of CONATEL during its on-site visit in Honduras (Tegucigalpa), August 18, 2009.





�  Commision’s meeting with the board of CONATEL during its on-site visit in Honduras (Tegucigalpa), August 18, 2009.





� “Radio globo de Honduras denuncia que auditor militar pidió silenciarla” [Radio Globo of Honduras denounces that military judge advocate seeks to silence it], El Nacional (Caracas), August 4, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.el-nacional.com/www/site/p_contenido.php?q=nodo/92989/Honduras/Radio-Globo-de-Honduras-denuncia-que-auditor-militar-pidi%C3%B3-silenciarla-" ��http://www.el-nacional.com/www/site/p_contenido.php?q=nodo/92989/Honduras/Radio-Globo-de-Honduras-denuncia-que-auditor-militar-pidi%C3%B3-silenciarla-�. C-Libre, “Fuerzas Armadas intentan cerrar Radio Globo” [Armed Forces Attempt to Shut Down Radio Globo]. (Tegucigalpa), August 4, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/582" ��http://conexihon.com/blog/archives/582�. Testimony of David Romero Ellner, managing editor of Radio Globo, taken by telephone by the Commission on August 6, 2009.





� Testimony of Martha Elena Rubí, owner of Radio Juticalpa, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 21, 2009.  Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras, “Informe Preliminar de Violaciones a los Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the context of the coup d’état], July 15, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�. Request seeking precautionary measures, filed by the Center for Justice and International Law and received on July 20 and 22, 2009.





� Testimony of Suyapa Banegas, journalist with Radio Marcala, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 20, 2009.  Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras, “Informe Preliminar de Violaciones a los Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the context of the coup d’état], July 15, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�.


� De facto Secretariat of Foreign Affairs of Honduras, Memorandum 731-DGAE-09 dated October 20, 2009.





� Article 19, ““Honduras: Early Warning Signs of Impending Crisis”, (London) July 28, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf" �http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf�.





�  Note sent to the newspaper Poder Ciudadano by the Presidential House, dated July 14, 2009, a copy of which was received by  the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17,2009.


	� Office of the Special Rapporteur- IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1" �http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1�. C-Libre, “Bloqueo de Medios de Comunicación en Honduras. (Tegucigalpa), June 29, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/324" ��http://conexihon.com/blog/archives/324�. Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at: http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html. Inter-American Press Association. June 29, 2009, IAPA censures acts against journalists and media in Honduras.  Available at: � HYPERLINK "http://www.sipiapa.org/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4208&idioma=us." �http://www.sipiapa.org/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4208&idioma=us.� BBC. June 30, 2009.  “El apagón de los medios” [The media blackout]. Available at: � HYPERLINK "http://www.bbc.co.uk/mundo/america_latina/2009/06/090630_1030_honduras_medios_sao.shtml" ��http://www.bbc.co.uk/mundo/america_latina/2009/06/090630_1030_honduras_medios_sao.shtml�. Communication sent to the Commission on June 29, 2009.





� Testimony of Dagoberto Rodríguez, managing editor of Radio Cadena Voces, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. Rodríguez said the following: “On Sunday the 28th, power was cut several times; one of the outages affected us. But because we have our generator, we solved the problem”. Rodríguez added that on that day, “broadcasting at all stations was suspended for a number of hours and we had to broadcast in segments. On Monday, we didn’t have problems. At least not at our station”.





� Testimony of Nancy John, a journalist with Channel 11, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. Ms. John said the following: “On the morning of the coup, there was a generalized two-hour blackout in Tegucigalpa and other cities and regions in Honduras. This was followed by a number of power cuts, but they were intermittent”.





� Testimony of Suyapa Banegas, journalist with Radio Marcala, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 20, 2009. She said the following; “However, when the radio stations in the country’s interior – the community and alternative stations- realized that what was happing was a coup, it occurred to us that the government –and more specifically the military, who were in control that morning- had decided to cut electric power in the country, specifically in those areas where the local stations were beginning to report the news. All this happened before 11:00 a.m., when electric power was restored”.


� The Commission’s meeting with the board of CONATEL during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 18, 2009.


� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 66-09: Special Rapporteurship for Freedom of Expression Condemns Restrictions to Freedom of Expression in Honduras, September 24, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1" ��http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1�


� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1" �http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1�. Committee to Protect Journalists, “CPJ Alarmed by Suppression of Media in Honduras,” (New York) June 30, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php" �http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php�. Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html. Article 19, “Honduras: Freedom of Expression Under Threat Following Weekend Coup”. (London), July 1, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-freedom-of-expression-under-threat-following-weekend-coup.pdf" ��http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-freedom-of-expression-under-threat-following-weekend-coup.pdf�. Inter-American Press Association.  “Respect Press Freedom, IAPA Again Urges Honduras.” (Miami), July 2, 2009. Available at: 


� HYPERLINK "http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us" ��http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us�.





� Testimony of Madeleine García, a journalist with TeleSUR, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. García said that the midnight call she received was from a call center; the party at the other end of the line said to her: “Look, Madeleine, why are you doing this? You are showing something that isn’t true. We’ll be there in 20 minutes”. Ms. García went on to say: “And in fact, 20 minutes later, a group of heavily armed military personnel arrived on the hotel’s 12th floor and took all the reporters away, including the journalists from the AP and other news agencies. I immediately called General Romeo Vásquez Velázquez and asked him, ‘Where are the journalists who were detained?’ All this came out, which is why they acted quickly to release the TeleSUR crew, which had been taken to the immigration office, on the pretext that they were in Honduras illegally”.





� De facto Secretariat of Foreign Affairs, memorandum No.  526-DGAE-90, received on July 10, 2009.





� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 44-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Limitations to Freedom of Expression in Honduras, June 29 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1" �http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=753&lID=1�. Article 19, “Honduras: Freedom of Expression Under Threat Following Weekend Coup”. (London), July 1, 2009. Verenice Bengtson, e-mail received by the Commission on June 29, 2009.  Periodistas en Español, “Secuestrado en Honduras el caricaturista Allan Mc Donald” [Caricaturist Allan McDonald abducted in Honduras], June 30, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.p-es.org/index.php?option=com_content&task=view&id=3724&Itemid=78" ��http://www.p-es.org/index.php?option=com_content&task=view&id=3724&Itemid=78�.





� Testimony that Nahúm Palacios, news editor at Televisora de Aguán, Channel 5, gave to the Commission by phone during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 21, 2009.  C-Libre, “Director de Noticiero del Aguán también fue atropellado” [Editor at Aguan News also beaten] (Tegucigalpa), July 3, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.ifex.org/honduras/2009/07/07/nahun_palacios_victim/es/" ��http://www.ifex.org/honduras/2009/07/07/nahun_palacios_victim/es/�. Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras, “Informe Preliminar Violaciones a Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the context of the coup d’état], July 15, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�.  Nahúm Palacios, e-mail sent to the Commission on July 16, 2009. Testimony of Naún Palacios, taken by the Commission by phone on July 15, 2009 and July 22, 2009. CEJIL’s letter to the Executive Secretary of the Commission, Santiago Cantón received by the Commission on July 23, 2009.


� “A Micheletti no le preocupan represalias contra Honduras” [Micheletti unconcerned about reprisals against Honduras], El Universo (Guayaquil), July 3, 2009. Available at:  � HYPERLINK "http://www.eluniverso.com/2009/07/03/1/1361/9AB24BE7076D489FA5EDC0956A412372.html" ��http://www.eluniverso.com/2009/07/03/1/1361/9AB24BE7076D489FA5EDC0956A412372.html�. “Periodista salvadoreño es agredido en Honduras” [Salavadoran journalist assaulted in Honduras], Diario Co Latino (San Salvador), July 3, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.diariocolatino.com/es/20090703/nacionales/68733/" ��http://www.diariocolatino.com/es/20090703/nacionales/68733/�.  Inter-American Press Association, “IAPA calls for Investigation into the Death of Honduran Journalist” (Miami), July 7, 2009. Available at: http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4211&idioma=us. “Fotoperiodista salvadoreño golpeado en Honduras” [Salvadoran Photojournalist Beaten in Honduras], La Prensa Gráfica (San Salvador), July 2, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.laprensagrafica.com/el-salvador/lodeldia/43920-fotografo-salvadoreno-golpeado-en-manifestacion-en-honduras.html" ��http://www.laprensagrafica.com/el-salvador/lodeldia/43920-fotografo-salvadoreno-golpeado-en-manifestacion-en-honduras.html�. 


� Defensores en Línea, “Denuncian represión de militares hacia dirigentes sociales y periodistas independientes [Military repression of social leaders and independent journalists denounced]. (Tegucigalpa), July 2, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://libertaddeexpresionhn.blogspot.com/2009/07/denuncian-represion-de-militares-hacia.html" ��http://libertaddeexpresionhn.blogspot.com/2009/07/denuncian-represion-de-militares-hacia.html�. Reporters Without Borders. September 7, 2009. Media in Coup Storm.  Available at:  http://www.rsf.org/Media-in-coup-storm.html. Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras, “Informe Preliminar Violaciones a Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the Context of the Coup d‘état], July 15, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�. Testimony of Patricia Murillo Gómez, coordinator of the School of Journalism of the Universidad Autónoma de San Pedro Sula and a correspondent for the newspaper  Tiempo de Tegucigalpa, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (San Pedro Sula), August 19, 2009.


� Request seeking precautionary measures, filed by the International Mission Investigating the Human Rights Situation in the wake of the coup d’état, July 22, 2009.





� Testimony of the Centro para la Prevención, Tratamiento y Rehabilitación de las Víctimas de la Tortura y sus Familiares (CPTRT) [Center for the Prevention of Torture and Treatment and Rehabilitation of Its Victims and Their Families], as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. Office of the Special Rapporteur-IACHR,  Press Release R50-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns Detention of Foreign Journalists in Honduras.  July 12, 2009.  Available at: http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=755&lID=1. Committee to Protect Journalists, “Venezuelan journalists leave Honduras after harassment”. (New York), July 13, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://cpj.org/2009/07/venezuelan-journalists-leave-honduras-after-harass.php" ��http://cpj.org/2009/07/venezuelan-journalists-leave-honduras-after-harass.php�. Inter-American Press Association, “ IAPA condemns harassment of Venezuelan TV crews in Honduras.”  (Miami), July 14, 2009.  Available at: http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4215&idioma=us. Comité de Familiares Detenidos Desaparecidos en Honduras [Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras], “Informe Preliminar Violaciones a Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the Context of the Coup d’État], July 15, 2009.  Available] at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�.





� Testimony of Gustavo Cardoza, reporter from Radio Progreso, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (San Pedro Sula), August 19, 2009. Cardoza said the following: “The security forces were throwing tear gas grenades into the crowd of demonstrators. I took off running in the midst of the smoke. I began coughing, and they handed me the microphone to go on the air. I reported that the police were hurling grenades at the houses. A police officer, who must have been a high-ranking officer because his uniform was different, looked at me, drew his weapon and pointed it at me. I decided to run, because I was scared to death. But five anti-riot police caught. They threw us one on top of the other”.





� Testimony of Eduin Castillo an independent journalist from Tela, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (San Pedro Sula), August 19, 2009.  Castillo reported that: “When told us that hundreds of members of the security forces were on their way, we stepped to one side. They came in shouting “Conquer or die.” They were soldiers, police and members of the Cobra special strike force. I identified myself and a soldier told me ‘Here, you’re worthless.’  Then they started shoving me.  And they said ‘son of a bitch, so you like to mix it up, get into fights’. When I protested and asked why the police were saying things just to the media that supported the coup, they slapped handcuffs on me and left me out in the sun. ‘You’ll fry out here, you son of a bitch’”. 


� Reporters Without Borders, “News blackout after army ousts president,” June 29, 2009, Available at:  http://www.rsf.org/News-blackout-after-army-ousts.html. Inter-American Press Association, “IAPA Censures Acts against Journalists and Media in Honduras”, Tegucigalpa, June 29, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4208&idioma=us" �http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4208&idioma=us�





� Inter-American Press Association, “Respect Press Freedom, IAPA Again Urges Honduras,” (Miami), July 2, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us" �http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us�. “Periodistas y fotógrafos denuncian agresiones” [Journalists and photographers denounce assaults], La Tribuna (Tegucigalpa), June 30, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=14635" ��http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=14635�.





� Inter-American Press Association, “Respect Press Freedom, IAPA Again Urges Honduras,” (Miami), July 2, 2009.  Available at:  http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us. “Periodistas y fotógrafos denuncian agresiones” [Journalists and photographers denounce assaults], La Tribuna (Tegucigalpa), June 30, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=14635" ��http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=14635�. 





� Reporters Without Borders, “Media in Coup Storm”, September 7, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.rsf.org/Media-in-coup-storm.html" ��http://www.rsf.org/Media-in-coup-storm.html�. 





� “Agencia estatal venezolana denuncia agresión contra reportera en Honduras” [Venezuelan state agency denounces assault on female reporter in Honduras], EFE/Yahoo News, July 25, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://espanol.news.yahoo.com/s/25072009/54/n-world-agencia-estatal-venezolana-denuncia-agresion.html" �http://espanol.news.yahoo.com/s/25072009/54/n-world-agencia-estatal-venezolana-denuncia-agresion.html�. “Agredida reportera gráfica de ABN por fuerzas policiales hondureñas” [ABN photographic journalist roughed up by Honduran police], Agencia Bolivariana de Noticias (Caracas), July 25, 2009. Available at:  � HYPERLINK "http://www.abn.info.ve/noticia.php?articulo=192265&lee=16" ��http://www.abn.info.ve/noticia.php?articulo=192265&lee=16�.  


� C-Libre, “Comunicadores denuncian agresiones” [Reporters denounce assaults].(Tegucigalpa), July 26, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/548" ��http://conexihon.com/blog/archives/548�. “Seguidores de “Mel” agreden a fotógrafo de LA TRIBUNA” [Mel supporters rough up a photographer from La Tribuna] (Tegucigalpa), July 27, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=23625" ��http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=23625�. 





� C-Libre, “Policía hondureña golpea a periodistas y camarógrafos nacionales e internacionales” [Honduran police beat national and international reporters and photographers]. (Tegucigalpa), July 30, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/569" ��http://conexihon.com/blog/archives/569�. “Reprime la policía hondureña a seguidores de Zelaya” [Honduran Police Repress Zelaya Followers], La Crónica de Hoy (Mexico, DF), July 31, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cronica.com.mx/nota.php?id_nota=448659" ��http://www.cronica.com.mx/nota.php?id_nota=448659�.





� C-Libre, “Policía hondureña golpea a periodistas y camarógrafos nacionales e internacionales” [Honduran police beat national and international reporters and photographers] (Tegucigalpa), July 30, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/569" ��http://conexihon.com/blog/archives/569�.





� Testimony of Edgardo Castro, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (San Pedro Sula), August 19, 2009. C-Libre, “Policía hondureña golpea a periodistas y camarógrafos nacionales e internacionales”[Honduran police beat national and international journalists and cameramen] (Tegucigalpa), July 30, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/569" ��http://conexihon.com/blog/archives/569�. Habla Honduras, “3 días de movilizaciones diarias” [Three days of daily demonstrations]. (Tegucigalpa), July 30, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://hablahonduras.com/2009/07/31/hechos-destacados-jueves-30-de-julio-de-2009/" ��http://hablahonduras.com/2009/07/31/hechos-destacados-jueves-30-de-julio-de-2009/�. “Endurecen golpistas acciones contra manifestantes en Honduras” [Coup takes harder line with demonstrators] Milenio (Mexico, DF), July 30, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.milenio.com/node/259010" ��http://www.milenio.com/node/259010�.





� C-Libre, “Arrestado un policía porque filmaba pleito de jóvenes” [Arrested by police because he was filming a confrontation between police and younsters] (Tegucigalpa), August 3, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/580" ��http://conexihon.com/blog/archives/580�.


� Diario Tiempo, “Salvaje golpiza propinan policías a reportero gráfico de Tiempo” [Police beat a photojournalist with Tiempo savagely] (Tegucigalpa), August 6, 2009. Diario Tiempo, “Evidente ignorancia del viceministro de Seguridad ante golpiza contra reportero gráfico de Tiempo [Vice Minister of Security’s obvious ignorance of the beating of the photo journalist with Tiempo] (Tegucigalpa), August 7, 2009; IACHR, MC 196/09, Amplification of Precautionary Measures, Honduras, September 4, 2009.  Available at � HYPERLINK "http://www.cidh.org/medidas/2009.eng.htm" ��http://www.cidh.org/medidas/2009.eng.htm� ; Diario La Tribuna, Editorial “Libre Expresión” [Free Expression], August 18, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.latribuna.hn/web2.0/?cat=10&paged=3" �http://www.latribuna.hn/web2.0/?cat=10&paged=3�.


� C-Libre, “Otro ataque contra la libertad de expresión en Honduras” [Another attack on freedom of expression in Honduras]. (Tegucigalpa), August 12, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/624" ��http://conexihon.com/blog/archives/624�.





� Diario La Tribuna, Editorial “Libre Expresión” [Free Expression], August 18, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.latribuna.hn/web2.0/?cat=10&paged=3" �http://www.latribuna.hn/web2.0/?cat=10&paged=3�.





� Office of the Special Rapporteur-IACHR, Press Release 71-09: Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression Condemns the Suspension of Guarantees in Honduras and the Violations of the Right to Freedom of Expression, September 29, 2009.  Available at:  � HYPERLINK "http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=764&lID=1" ��http://www.cidh.oas.org/relatoria/showarticle.asp?artID=764&lID=1�





� De facto Secretariat of Foreign Affairs of Honduras, Memorandum 731-DGAE-09 dated October 20, 2009.


� De facto Secretariat of Foreign Affairs of Honduras, Memorandum 731-DGAE-09 dated October 20, 2009. 





� Inter-American Press Association, “Respect press freedom, IAPA again urges Honduras” (Miami) July 2, 2009 Available at:  � HYPERLINK "http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us" �http://www.sipiapa.com/v4/index.php?page=cont_comunicados&seccion=detalles&id=4210&idioma=us�. Gilberto Molina Arcos, “Periodista revela que no hay día sin amenazas a periodistas en Honduras” [Journalist reveals that not a day passes without threats to journalists in Honduras], El Universal (Mexico DF), June 30, de 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.eluniversal.com.mx/notas/608564.html" ��http://www.eluniversal.com.mx/notas/608564.html�. 





� C-Libre, “Radio América denuncia atentado” [Radio América denounces attack] (Tegucigalpa), July 1, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/352" ��http://conexihon.com/blog/archives/352�. Radio América. July 1, 2009, Radio América condena atentado [Radio América condemns attack]. Available at: � HYPERLINK "http://www.radioamerica.hn/sitio.cfm?pag=leenoticias&t=Nacionales&id=13379" \o "http://www.radioamerica.hn/sitio.cfm?pag=leenoticias&t=Nacionales&id=13379" �http://www.radioamerica.hn/sitio.cfm?pag=leenoticias&t=Nacionales&id=13379�.





� Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras, “Informe Preliminar Violaciones a Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the Context of the Coup d‘état], July 15, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�. C-Libre, “Otro atentado a medio de comunicación en Honduras” [Another attack on a media outlet in Honduras] (Tegucigalpa),l July 6, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/441" ��http://conexihon.com/blog/archives/441�. El Tiempo, “Cofadeh constata daños por bombazo en Canal 11” [COFADEH confirms bomb damage at Channel 11].  Available at: � HYPERLINK "http://www.tiempo.hn/secciones/crisis-politica/13-cofadeh-constata-danos-por-bombazo-en-canal-11" ��http://www.tiempo.hn/secciones/crisis-politica/13-cofadeh-constata-danos-por-bombazo-en-canal-11�. 





� Diario La Tribuna, Editorial “Libre Expresión” [“Free Expression”] August 18, 2009. Available at:  � HYPERLINK "http://www.latribuna.hn/web2.0/?cat=10&paged=3" ��http://www.latribuna.hn/web2.0/?cat=10&paged=3�. “Queman carro repartidor de diario La Tribuna” [“They set fire to vehicle distributing La Tribuna], El Heraldo, (Tegucigalpa), August 15, 2009.


� Testimony of Carlos Mauricio Flores, deputy editor of the newspaper El Heraldo, as told to the Commission during the on-site visit to Honduras.  (Tegucigalpa) August 20, 2009. Flores said the following: “The most recent visible attack came in the early morning hours of Saturday, August 15, when a number of unknown men threw five incendiary bombs. Three of them exploded; two others, thrown at the second floor, fortunately did not explode. Had it not been for the expertise and skill of the building’s security personnel, the building would have caught fire; we believe that was the objective of the attackers”. Diario La Tribuna, “Lanzan bombas molotov contra diario capitalino” [Molotov cocktails hurled at capital city newspaper] (Tegucigalpa), August 16, 2009. Also available at: � HYPERLINK "http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=30005" ��http://www.latribuna.hn/web2.0/?p=30005�.





� Testimony of the owner of Channel 36, Esdras Amado López, given by phone to the Commission on August 24, 2009.  “Encapuchados sacan del aire al fundir transmisores de radio Globo y canal 36 [Hooded persons operate in the open to blow up Radio Globo and Channel 36 transmission towers], Diario Tiempo, August 24, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.tiempo.hn/secciones/el-pais/2706-encapuchados-sacan-del-aire-al-fundir-transmisores-de-radio-globo-y-el-canal-36" ��http://www.tiempo.hn/secciones/el-pais/2706-encapuchados-sacan-del-aire-al-fundir-transmisores-de-radio-globo-y-el-canal-36�.





� Committee to Protect Journalists, “CPJ Alarmed by Suppression of Media in Honduras”, (New York) June 30, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php" �http://www.cpj.org/blog/2009/06/cpj-alarmed-by-supression-of-media-in-honduras.php�.





� Testimony of Dagoberto Rodríguez, managing editor de Radio Cadena Voces, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. Rodríguez stated that: “a number of our colleagues were threatened at the protest marches. Some were asked to show their identification. The [authorities] don’t have a right to ask that. They asked which media outlets they were associated with and told them they would be beaten if they didn’t answer. The guys identified themselves.  That happened to a number of our colleagues. Because of that, we didn’t cover the demonstrations staged by the Resistance group.  This was not because we didn’t want to; the ideal would have been to give them more coverage.  However, we felt that because of the threats that had been made and the fact that members of the Resistance block were become increasingly radicalized, we would have to stop covering their marches”.





� Comité por la Libertad de Expresión [Committee for Freedom of Expression], June 29, 2009. Alerta: Bloqueo de Medios de Comunicación en Honduras [Warning: Media Blockout in Honduras]. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/324" ��http://conexihon.com/blog/archives/324�. Radio la Primerísima. June 29, 2009. Periodista hondureño corre peligro: clausuran su canal [Honduran journalist in danger:  they are shutting down his channel]. Available at: � HYPERLINK "http://radiolaprimerisima.com/noticias/general/55729" ��http://radiolaprimerisima.com/noticias/general/55729�.





� C-Libre, “Continúan hostigamientos contra periodistas” [Harassment of journalists continues] (Tegucigalpa), July 3, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.movimientos.org/show_text.php3?key=14830" ��http://www.movimientos.org/show_text.php3?key=14830�. Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras, “Informe Preliminar Violaciones a Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the Context of the Coup d‘état], July 15, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�.





� C-Libre, “Continúan hostigamientos contra periodistas” [Harassment of journalists continues] (Tegucigalpa), July 3, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.movimientos.org/show_text.php3?key=14830" ��http://www.movimientos.org/show_text.php3?key=14830�. Héctor Castellanos, e-mail received by the Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression on July 16, 2009.


� Héctor Castellanos, e-mail received by the Commission on August 13, 2009.





� Complaint that the CPTRT filed with the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. During a press conference held at COFADEH offices, Lagos said the following: “I have received mail by the post and electronic messages mentioning my mother and using words intended to scare me. I understand this is a psychological war. That doesn’t affect me. I’m telling you right now, if something happens to me, those responsible will be the visible faces of the coup d’état”.





� Request for precautionary measures filed by the Center for Justice and International Law on July 20 and 22, 2009.





� C-Libre, “Periodistas denuncian presiones para cancelación de contratos de publicidad” [Journalists denounce threats to cancel advertising contracts] (Tegucigalpa), July 21, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://movimientos.org/show_text.php3?key=15046" ��http://movimientos.org/show_text.php3?key=15046�.





� C-Libre, “Otro ataque contra la libertad de expresión en Honduras” [Another attack on freedom of expression in Honduras]. (Tegucigalpa), August 12, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/624" ��http://conexihon.com/blog/archives/624�.


� De facto Secretariat of Foreign Affairs of Honduras, Memorandum 731-DGAE-09 dated October 20, 2009.





� Comité de Familiares Detenidos Desaparecidos en Honduras [Committee of Relatives of Detainees-Disappeared in Honduras], “Informe Preliminar Violaciones a Derechos Humanos en el marco del golpe de Estado en Honduras” [Preliminary Report on Human Rights Violations in the Context of the Coup d‘état], July 15, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.cofadeh.org/" ��http://www.cofadeh.org/�.  Letter from CEJIL to the Commission’s Executive Secretary, Santiago Cantón. Received by the Commission on July 23, 2009. C-Libre/IFEX, “Two feminist movement radio programs censored”  (Tegucigalpa), July 14, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.ifex.org/honduras/2009/07/20/cadena_voces_suspends_programmes/es/" ��http://www.ifex.org/honduras/2009/07/20/cadena_voces_suspends_programmes/es/�. Article 19, “Honduras: Early Warning Signs of Impending Crisis”, (London) July 28, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf" �http://www.article19.org/pdfs/press/honduras-early-warning-signs-of-impending-crisis.pdf�. 


� Testimony of Bertha Oliva, host of the COFADEH program “Voces contra el Olvido” [Lest We Forget], to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. Oliva said the following: “They said it was because of the crisis the country was experiencing, even though we had a contract until December (…) The one who called was an administrative assistant; she told us not to send the program, because the station couldn’t air it. She said this was temporary, not a big thing, and it was because of the situation in the country. We asked her to send us the message in writing, but they never did.  We want them to notify us in writing. And although we’ve contacted them about this four times, they’ve never done”.  C-Libre, “Radio América saca del aire programa radial”[Radio América takes radio program off the air] (Tegucigalpa), July 22, 2009. Available [in Spanish] at: � HYPERLINK "http://hablahonduras.com/2009/07/23/alerta-radio-america-saca-del-aire-programa-radial-de-cofadeh-comite-de-familiares-de-detenidos-y-desaparecidos-en-honduras/" ��http://hablahonduras.com/2009/07/23/alerta-radio-america-saca-del-aire-programa-radial-de-cofadeh-comite-de-familiares-de-detenidos-y-desaparecidos-en-honduras/�. 





� C-Libre/IFEX, “Periodista despedido por oponerse al coup d’état” [Journalist fired for opposing the coup]. (Tegucigalpa), July 16, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.ifex.org/honduras/2009/07/20/martinez_fired_diaz_barred/es/" ��http://www.ifex.org/honduras/2009/07/20/martinez_fired_diaz_barred/es/�. Reporters Without Borders, “International community urged to demand an end to news media lockdown by de facto authorities”, July 23, 2009.  Available at: � HYPERLINK "http://www.rsf.org/International-community-urged-to,33960.html" ��http://www.rsf.org/International-community-urged-to,33960.html�. 





� Testimony of journalists Esdras López Amado and Eduardo Maldonado, as told to the Commission during its on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 17, 2009. C-Libre, “Periodistas denuncian presiones para cancelación de contratos de publicidad” [Journalists denounce threats to cancel advertising contracts] (Tegucigalpa), July 21, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://movimientos.org/show_text.php3?key=15046" ��http://movimientos.org/show_text.php3?key=15046�. 





� C-Libre, “Impiden acceso en Casa Presidencial a periodista de Radio Globo” [Radio Globo journalist denied access to Presidential House]. (Tegucigalpa), July 13, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/489" ��http://conexihon.com/blog/archives/489�. Reporters Without Borders, July 23, 2009 “International community urged to demand an end to news media lockdown by de facto authorities”, July 23, 2009.  Available at: http://www.rsf.org/International-community-urged-to,33960.html. “Vuelven a Presidencial periodistas de Canal 36 y Radio Globo” [Journalists from Channel 36 and Radio Globo return to Presidential Residence], Diario La Tribuna (Honduras), August 13, 2009.





� Testimony of Esdras López Amado, taken by the Commission by phone on August 10, 2009. C-Libre, “Más violaciones a la libertad de expresión del Gobierno de facto en Honduras” [More violations of freedom of express by Honduras’ de facto government] (Tegucigalpa), August 10, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://conexihon.com/blog/archives/612?action=lostpassword" ��http://conexihon.com/blog/archives/612?action=lostpassword�.  “Vuelven a Presidencial periodistas de Canal 36 y Radio Globo” [Journalists from Channel 36 and Radio Globo return to Presidential Residence], Diario La Tribuna (Honduras), August 13, 2009. 





� Testimony of Pedro Antonio Noriega Nieto, host of the program “Noticias en línea,” as told to the Commission during the on-site visit to Honduras (Tegucigalpa), August 21, 2009. 


� “Canal 36 asegura que el gobierno le sabotea la señal” [Channel 36 is certain that the government is sabotaging its signal], Diario Tiempo (Tegucigalpa), September 16, 2009. Available at: � HYPERLINK "http://www.tiempo.hn/secciones/el-pais/4052-fiscalia-y-conatel-intervienen-instalaciones-de-cablecolor-y-canal-11" ��http://www.tiempo.hn/secciones/el-pais/4052-fiscalia-y-conatel-intervienen-instalaciones-de-cablecolor-y-canal-11�. A fragment from an announcement made on the program “Así se informa” on Channel 36 went as follows: “Speaking to our listeners, to cable systems throughout the nation and to the international community: Channel 36 is reporting that the temporary suspensions of broadcasts in various parts of Honduras are the work of terrorists hired by the coup government of Roberto Micheletti, in complicity with CONATEL and HONDUTEL, to sabotage our satellite signal. We blame them for the interruptions of our broadcasts”.


� Web page for “Las Chonas”. October 17, 2009. “Dictadura cierra tres programas radiales de mujeres” [Dictatorship takes three women’s radio programs off the air].  Available at: � HYPERLINK "http://www.laschonas.com/cms/noticias.php?subaction=showfull&id=1255792139&archive=&start_from=&ucat=5&" ��http://www.laschonas.com/cms/noticias.php?subaction=showfull&id=1255792139&archive=&start_from=&ucat=5&�. Testimony of Mery Agurcia, COFADEH attorney, as told to the IACHR during its 137th regular session, November 3, 2009, Washington, D.C.





PAGE  
1

